היום; חוק האזרחות יעלה להצבעה – כיצד יצביעו באופוזיציה?

איתי גדסי ואבי רבינא No Comments on היום; חוק האזרחות יעלה להצבעה – כיצד יצביעו באופוזיציה?

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, חוק האזרחות יעלה היום להצבעה במליאת הכנסת. ברקע עדיין מתנהל משא ומתן עם מרצ ורע"מ לתמיכה בחוק. גם בליכוד לא החליטו סופית האם להצביע כמקשה אחת נגד החוק ויתכן שיהיו שיתמכו למרות עמדת המפלגה

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

חוק האזרחות (חוק איחוד משפחות) צפוי לעלות היום (שני) להצבעה במליאת הכנסת, אף שלא ברור האם יש לו רוב ואיך יצביעו בקואליציה ובאופוזיציה. עם זאת, בקואליציה קיימת אופטימיות זהירה שהחוק יעבור בסופו של דבר.

ח"כ רם בן ברק מיש עתיד, כתב הבוקר: "אני מצפה היום מחבריי באופוזיציה לשים את המדינה מעל כל אינטרס פוליטי צר וציני. תעשו את מה שאנחנו עשינו כשהיינו באופוזיציה – תמכנו בחוק שהבאתם כי ביטחון המדינה מעל הכל".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב מנגד: "אנשים מופקרים וחסרי אחריות שסיכנו ביודעין את מדינת ישראל ובשל תאוות שלטון ונקם סיכלו הקמת ממשלת ימין ציונית והקימו ממשלה מסוכנת עם שמאל פוסט ציוני ותומכי טרור אנטי ציוניים, מסרבים היום לנהל שיח עם האופוזיציה על שיפור החוק שימנע איחוד משפחות, מעדיפים גם עכשיו לנהל שיח עם תומכי הטרור על שחיקה נוספת של הוראת השעה השחוקה ממילא, ואז מטיפים לנו מוסר על אחריות לאומית. צביעות שאין דברים כאלה".

"הוראת השעה המחוררת היא רעה ואין לנו שום עניין להעביר אותה רק כדי שהקואליציה תשרוד. הפתרון הנכון למניעת איחוד משפחות ולשמירת הביטחון והרוב היהודי במדינת ישראל הוא חוק יסוד ההגירה. נביא אותו בעזרת השם הכי מהר שאפשר להצבעה בכנסת ונעמיד במבחן את שארית האחריות הלאומית של הקואליציה הזו", כתב יו"ר הציונות הדתית.

בשעות האחרונות ניסו בקואליציה לגבש הצעת פשרה שתאפשר גם למרצ ולרע"מ לא להתנגד לחוק. על פי ההצעה החוק יוארך בחצי שנה, ובזמן הזה תוקם וועדה שתבחן את החוק ותדון בהקלות הומניטריות. תוקפה של הוראת השעה יפוג מחר.

בליכוד דורשים כמה חברי כנסת לקיים הצבעה בתוך הסיעה כיצד לנהוג בהצבעה היום או האם להפוך את ההצבעה בחוק להצבעת אי האמון. בסיעת הליכוד עדיין לא החליטו סופית כיצד יצביעו והיום צפויה הסיעה להתכנס ולקבל החלטה סופית.

בישיבת ראשי האופוזיציה, אמש עלה כי במפלגות החרדיות ו'הציונות הדתית' מתכוונים להתנגד לחוק, אולם נתניהו והליכוד מהוססים בשל התנגדות פנימית בליכוד. בנוסף, גוברות ההערכות כי ראש השב"כ לשעבר, ח"כ אבי דיכטר לא יצביע נגד החוק.

בשבועות האחרונים דחתה שרת הפנים, איילת שקד את הבאת החוק למליאת הכנסת פעם אחר פעם, זאת בשל ההתנגדות הפנימית לחוק בתוך הקואליציה והחשש שלא יעבור.

אתמול, בפתח ישיבת הממשלה הודיעה השרה שקד: "חוק האזרחות יעלה מחר כלשונו, הוראת השעה פוקעת בשלישי ולכן זה צריך לעלות מחר. גם ראשי האופוזיציה ראו את חוות הדעת של השב״כ לפני פחות מחודש והבינו על סמך חוות הדעת הזו שהחוק חייב לעבור. אני לא מאמינה שהם ישנו את דעתם".

מדובר בחוק השולל מתן אזרחות ישראלית או תושבות בישראל, לפלסטינים תושבי יהודה והשומרון או רצועת עזה שהם בני זוג של אזרחים ישראלים, אותו מאריכים כהוראות שעה בכל שנה מחדש. ברע"מ ובמרצ מתנגדים לחוק בתוקף ומכנים אותו גזעני.

מפלגות הימין היו אמורות לתמוך בחוק באופן אוטומטי וכך עשו כאשר ישבו בקואליציה, אך כעת כאשר הם באופוזיציה הם אינם מעוניינים להעניק חבל הצלה לממשלת בנט לפיד. מנגד, יש הטוענים, גם בליכוד, כי מכיוון שלחוק משמעויות ביטחוניות אסור להכניס שיקולים פוליטיים להצבעה עליו.

לפני מספר ימים הציע ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו הצעת פשרה לממשלה, לפיה החוק יוארך בחודשיים בלבד ובזמן הזה יחוקק חוק יסוד ההגירה, אותו הציעו באופוזיציה כחוק שעשוי לפתור את הבעיה מן השורש. בקואליציה דחו את ההצעה.

אתמול תקף ח"כ שמחה רוטמן בראיון למהדורת הבוקר, כאן בקול חי: "הקואליציה הייתה יכולה מיד לתת לחוק פטור מחובת הנחה, לא הייתה שום מניעה. הם סירבו לבקשה של למעלה משליש חברי הוועדה ועיכבו את החוק ועכשיו הם אומרים תצביעו על החוק שלנו. למרות זאת, בא נתניהו ואומר בואו ניתן הארכה של חודשיים לחוק הקיים, למרות שהוא לא טוב ובזמן הזה נעבוד על חוק היסוד. אבל הם מתעקשים על שנה וטוענים שאנחנו אלה שפוגעים בביטחון המדינה".



0 תגובות